Deca često ne znaju mnogo o unutrašnjim organima. Često ne razmišljaju o sadržaju tela. Njihovi susreti sa uobičajenim posekotinama i ogrebotinama su najčešće prvi susret s krvlju. U tom momentu oni shvataju da zapravo krv postoji ispod kože.
Veća verovatnoća da će starija deca moći da imenuju veliki broj organa. No možda neće u potpunosti razumeti kako ti organi funkcionišu ili kako su međusobno povezani. Oni, na primer, mogu razumeti da je srce pumpa, ali ne i da se krv vraća u srce. Ili mogu znati da nam mozak služi da govor i razmišljanje, ali ne moraju nužno da razumeju na koji način su telo i mozak povezani.
Koja je najefikasnija tehnika za učenje dece o ljudskom telu i anatomiji? Ovde ćemo predložiti nekoliko aktivnosti koje možete koristiti da naučite decu o anatomiji i unutrašnjim organima na zabavan i lak način.
Gde početi?
Kvalitetno učenje anatomije i unutrašnjih organa za decu zavisi od tri ključna faktora. Prvo, morate odrediti trenutni nivo razumevanja dece. Započnite kratku diskusiju o tome šta deca već znaju ili smatraju zanimljivim o ljudskom telu. Na taj način ćete dobiti uvid u njihov nivo znanja. Drugo, potrebna vam je dobra struktura koja neće biti pretrpana detaljima ili „teškim“ rečima. Da bi deca lakše pamtila informacije, takođe su potrebni interaktivni alati.
Ohrabrite decu da razmotre ljudsko telo
Deca su zainteresovana za to kako njihovo telo funkcioniše. Čim nešto shvate, ne mogu da objasne, pitanja poput „Gde ide naša hrana?“, „Šta se dešava kada spavamo?“ ili „Zašto trepćemo?“ stalno im padaju na pamet. Često ne shvatamo da je za dečji um ljudsko telo misterija koju će, ako mu se pruži prilika i sredstva, željno istraživati.
Stoga bi bilo dobro da se tema uvede kao odgovor na svako od ovih intrigantnih upita. Da li znate zašto vas boli stomak kada jedete previše? Zatim recite deci: „To ćemo da istražimo danas…“
Podstaknite decu da postavljaju pitanja o funkcijama ili izgledu svog tela. Pobuđivanjem znatiželje kod dece će osigurati da će oni ostati pažljivi tokom učenja. Povećana motivacija je neophodna kada je tema teška.
Ova strategija vam takođe koristi jer ćete saznati koje koncepte deca ne razumeju, i šta misle o ljudskom telu. Odatle možete povezati sisteme organa i telesne funkcije za bolje razumevanje dece.
Opišite sisteme organa tela
Zamršena interakcija između naših bioloških sistema omogućava nam da se krećemo i razmišljamo. Kao i da rastemo i prolazimo kroz sve druge promene koje doživljavamo tokom života. Biološki sistemi – sistemi organa koji čine naše telo, su skup organa koji sarađuju u izvršavanju određenog zadatka.
Diskusiju možete započeti tako što ćete navesti decu da razmotre koji organi ili delovi tela su im potrebni da bi mogli da voze bicikl i zašto?
Ovakva intrigantna pitanja o mnogim sistemima su dobrodošla. Na primer, „Kako se naše telo oporavlja od bolesti?“, „Šta se dešava sa našim telom kada trčimo i skačemo?“
Podučavanje dece o anatomiji i ljudskom telu zahteva dublji pristup. Kako biste bili sigurni da nećete zatrpati decu sa previše informacija, idite korak po korak.
Kako da deca najbolje i najlakše nauče o unutrašnjim organima?
Enciklopedije pomažu u učenju
Deca mogu da uče o unutrašnjim organima kroz anatomiju ljudskog tela u enciklopedijama. Enciklopedije nude širok spektar detalja. To uključujuje detaljne slike i opise funkcija koji se tiču različitih organa i telesnih sistema. Evo nekoliko metoda za učenje dece o unutrašnjim organima koristeći enciklopedije.
Enciklopedije mogu biti od pomoći za razumevanje različitih telesnih sistema. Sadrže proverene informacije, kao i detaljna objašnjenja. Prilagođena su za dečiji uzrast, te su napisana jednostavnim jezikom za lakše razumevanje. Enciklopedije su odlične za razumevanje različitih telesnih sistema. Sistemi tela su skup organa koji sarađuju da bi izvršili određene zadatke za telo. Nekoliko primera sistema su urinarni sistem (bubrezi i bešika), sistem za varenje (želudac, creva i pankreas). Dalje, respiratorni sistem (pluća i disajni putevi) i kardiovaskularni sistem (srce i krvni sudovi).
Drugo, razumevanje anatomskih struktura unutrašnjih organa može biti potpomognuto enciklopedijama. Ilustracije iz enciklopedije mogu pomoći detetu da bolje shvati kako organ funkcioniše. U njima je prikazana unutrašnja struktura organa, kao što su na primer srčane komore i zalisci.
Takođe, korišćenje enciklopedija za učenje o određenim bolestima ili poremećajima organa može biti od pomoći. Enciklopedije mogu da objasne znake i uzroke za razne bolesti. Deca iz ovoga mogu naučiti više o važnosti brige za svoje organe i telo.
Interaktivni alati
Deca mogu mnogo naučiti o unutrašnjim organima uz pomoć interaktivnih alata. Deca mogu bolje da vizuelizuju unutrašnje organe pomoću interaktivnih alata kao što je 4D odnosno augmented reality (AR).
Deca mogu da posmatraju kako telo funkcioniše koristeći interaktivne simulacije brojnih procesa, poput prolaska hrane kroz probavni sistem, otkucaja srca i sličnih, mogu biti deo toga. Deca mogu posmatrati kako telo funkcioniše kao jedinica za održavanje zdravlja.
Oni mogu biti od pomoći za razumevanje određenih bolesti i abnormalnosti organa. Takođe mogu dodatno motivisati decu da preuzmu aktivnu ulogu u svom obrazovanju o zdravlju. Na ovaj način, mogu da se igraju i uživaju u istraživanju tela. Može podstaći decu da postanu radoznali o svojim organima i zdravlju uopšte.
Danas postoje i enciklopedije koje imaju interaktivne alate. Kombinacija enciklopedije i virtuelnog prikaza je hit za učenje unutrašnjih organa tela. Enciklopedije kao što je 4D Enciklopedija ‘’Anatomija ljudskog tela’’ nudi opciju besplatnog preuzimanja aplikacije, što omogućava virtuelni prikaz sadržaja.
Bojanke
Bojanke daju deci vizuelno razumevanje organa tela kako bi ih mogli identifikovati. Isto tako mogu da daju opise i objašnjenja kako ti organi funkcionišu.
Složenost bojanke zavisi od doba deteta. Za mlađu decu to mogu biti osnovne ilustracije sa samo jednom slikom organa. Za stariju decu mogu biti komplikovanije ilustracije sa više organa i pripadajućih funkcija. Bojanke možete da kupite, ili da pronađete na intenetu i odšampate, te na taj način sami sastavite jednu kako vama odgovara.
Razgovor sa detetom
Jedan od najboljih načina da naučite decu o unutrašnjim organima ljudskog tela je razgovor. Ovaj metod omogućava komunikaciju licem u lice sa decom i pruža mogućnost za pitanja i razjašnjenje nedoumica.
Diskusija treba da bude prilagođena uzrastu deteta i nivou razumevanja. Za manju decu možete početi sa osnovnim stvarima kao što su srce, pluća, stomak i mozak. Možete se koncentrisati na podučavanje starije dece o složenijim organima, i kako oni funkcionišu u telu.
Koristite modele i slike organa kako biste pomogli deci da ih vizualizuju dok sa njima razgovarate. Da biste im pomogli da razumeju, takođe možete koristiti analogije i stvarne primere.
Deca mogu da iznesu svoja mišljenja i postavljaju pitanja tokom otvorenih razgovora. Ovo je prilika da vidite da li su deca razumela temu i da saznate da li imaju pitanja ili nedoumice.
Korišćenje direktnog i jasnog jezika je ključno kada se govori o unutrašnjim organima.
Zaključak
U zavisnosti od potreba i sklonosti mališana, postoje različiti pristupi podučavanju mladih o unutrašnjim organima ljudskog tela. Svaki pristup ima svoje prednosti i može biti prilagođen uzrastu deteta i nivou razumevanja.
Enciklopedije, interaktivni alati i bojanke mogu se koristiti da pomognu deci za bolje učenje organa. Te bolje shvate njihove uloge u telu. Otvorena diskusija, međutim, i dalje je najuspešniji metod učenja. Ona omogućava interakciju jedan na jedan i testiranje razumevanja sa decom.
Ključno je da komunicirate jasno sa detetom. Jezik prilagodite uzrastu i nivou razumevanja deteta. Te budite saosećajni i pažljivi dok dajete objašnjenja. Deca će biti više zainteresovana za učenje o telu i moći će da razumeju funkcije organa ako se to uradi.